Uncategorized

COURSE DESCRIPTION

V

INTRODUCTION TO SOCIOLINGUISTICS

FIRST SEMESTER, 2013/14

OFFICE LOCATION: Department of English

COURSE MEETING TIME: Lectures: 2 sessions / week, 1.5 hours / session

GROUPS: 4, Sunday, Monday

         i.            COURSE DESCRIPTION

My course in sociolinguistics focuses on the role of language in its social and geographical life. It will not only touch the wide variety of language, at all its grammatical levels, but it will shed light on some of its social issues as well.

There are two general divisions to the course: Language and socio-economic Status, language and identity and language and culture in interaction. All three are concerned with language, society, culture and the relations between them.

v  Language and (In)equality: looks at how languages are different in terms of the amount of power and prestige they have, as well as issues of sexism

v  Language and Identity: deals with language variation by social class, region of origin and gender. It also deals with attitudes towards standard and non-standard language varieties, multilingualism and pidgin and creole languages. . It also deals with attitudes towards standard and non-standard language varieties, multilingualism and pidgin and creole languages.

v  The Culture in Interaction: strand looks at everyday conversation.

 

      ii.            COURSE OBJECTIVES

(Five or six objectives; general but comprehensive) By the end of the course,

v  Students should be able to explain the range of relationships that exist between language and society;

v  be able to explain key concepts in sociolinguistics, such as accent, dialect, language, speech community, code-switching, and language and power;

v  be able to explain the main methodologies in use in sociolinguistics, and understand why different methodologies are used;

v  have an understanding of some of the debates which exist within sociolinguistics through one selected reading passage for each Unit.

 

Advertisements
Standard

12 thoughts on “COURSE DESCRIPTION

  1. Peace be upon you, Sir I have a question if it’s possible: why did you say yesterdaythat Islam is a Myth (how exactly) and the Arabic is not the language of Heaven ( there are some Islamic texts that include this)??? Thank you in Advance – 3rd Y Student G 2-

    • سئل شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله : بماذا يخاطب الناس يوم البعث ؟ وهل يخاطبهم الله تعالى بلسان العرب ؟ وهل صح أن لسان أهل النار الفارسية وأن لسان أهل الجنة العربية ؟

      فأجاب : ” الحمد لله رب العالمين لا يُعلم بأي لغة يتكلم الناس يومئذ ، ولا بأي لغة يسمعون خطاب الرب جل وعلا ؛ لأن الله تعالى لم يخبرنا بشيء من ذلك ولا رسوله عليه الصلاة والسلام ، ولم يصح أن الفارسية لغة الجهنميين ، ولا أن العربية لغة أهل النعيم الأبدي ، ولا نعلم نزاعا في ذلك بين الصحابة رضي الله عنهم ، بل كلهم يكفون عن ذلك لأن الكلام في مثل هذا من فضول القول … ولكن حدث في ذلك خلاف بين المتأخرين ، فقال ناس : يتخاطبون بالعربية ، وقال آخرون : إلا أهل النار فإنهم يجيبون بالفارسية ، وهى لغتهم في النار . وقال آخرون : يتخاطبون بالسريانية لأنها لغة آدم وعنها تفرعت اللغات . وقال آخرون : إلا أهل الجنة فإنهم يتكلمون بالعربية . وكل هذه الأقوال لا حجة لأربابها لا من طريق عقلٍ ولا نقل بل هي دعاوى عارية عن الأدلة والله سبحانه وتعالى أعلم وأحكم ” انتهى من “مجموع الفتاوى” (4/299).
      والله أعلم .

    • هل اللغة العربية هي لغة أهل الجنة
      نريد أن نعرف ما هي لغة أهل الجنة وهل هي العربية ؟.
      الحمد لله
      لم يرد في القرآن أو في السنة الصحيحة – فيما نعلم – بيان اللغة التي يتكلم بها أهل الجنة ، والوارد في ذلك حديث لا يصح عن نبينا صلى الله عليه وسلم ، وبعض الآثار .
      فقد روى الطبراني في الأوسط والحاكم والبيهقي في شعب الإيمان وغيرهم عن ابن عباس رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( أحبوا العرب لثلاث لأني عربي ، والقرآن عربي ، وكلام أهل الجنة عربي ) .
      وهذا الحديث حكم عليه ابن الجوزي بالوضع ، وقال الذهبي : أظن الحديث موضوعا ، وقال الألباني في السلسة الضعيفة (رقم 160) : موضوع .
      قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله : ” وكذلك روى أبو جعفر محمد بن عبد الله الحافظ الكوفي المعروف بمطين حدثنا العلاء بن عمرو الحنفي حدثنا يحيى بن زيد الأشعري حدثنا ابن جريج عن عطاء عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( أحب العرب لثلاث : لأنه عربي ، والقرآن عربي ، ولسان أهل الجنة عربي ) قال الحافظ السلفي : هذا حديث حسن . فما أدري أراد حسن إسناده على طريقة المحدثين ، أو حسن متنه على الاصطلاح العام ، وأبو الفرج بن الجوزي ذكر هذا الحديث في الموضوعات ، وقال : قال الثعلبي : لا أصل له ، وقال ابن حبان : يحيى بن زيد يروي المقلوبات عن الأثبات ، فبطل الاحتجاج به ، والله أعلم ” انتهى من “اقتضاء الصراط المستقيم” (1/158) .
      وروى الطبراني في الأوسط عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( أنا عربي ، والقرآن عربي ، ولسان أهل الجنة عربي ) .
      قال الألباني في السلسلة الضعيفة رقم 161 : موضوع .
      والحاصل أنه لم يرد دليل صحيح يبين اللغة التي يتكلم بها أهل الجنة ، ولهذا يتعين السكوت عن هذه المسألة وعدم الخوض فيها وتفويض علمها إلى الله تعالى ؛ والانشغال بما يترتب عليه عمل ينفع في تلك الدار .

  2. chekhab wassila says:

    salam sir,please we need a copy from the chapter that is concerned with some illustrative features of black english,we need it to start our research.we are waiting for you to answer as soon as possiple please

  3. chekhab wassila says:

    sir,i have found what i’m looking for but still there is a problem,SNDL wouldn’t work.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s